woensdag 15 mei 2013

iPhone apps

Handig voor tijdens het Pinksterweekend: apps voor op je mobiel met informatie over de duikstekken. Ik bespreek er hier 2: “Mijn Duik” en de Duikersgids. Beiden gebruik ik op mijn iPhone en beide apps zijn gratis (ook niet onbelangrijk).

NOB “Mijn Duik” (link naar de app-store, iPhone)
De Nederlandse Onderwatersport Bond heeft met subsidie van de Provincie Zeeland een mobiele app ontwikkeld. Deze app geeft een overzicht van Zeeuwse duikplaatsen op kaart, met per duikstek informatie over de moeilijkheidsgraad, voorzieningen en flora/fauna.

Ook heeft de app een zogenaamde druktemeter. Deze geeft aan hoeveel duikers op bepaalde momenten bij een duikplaats te vinden zijn. Ik moet bekennen dat ik dit deze functionaliteit nog niet zelf gebruik heb. Deze is ook afhankelijk van de input van andere duikers. Hoe meer duikers invullen, hoe betrouwbaarder.
En heb je net gedoken? Dan kun je andere duikers laten weten hoe het zicht was en wat je onder water hebt gezien. Uiteraard kun je ook (onderwater)foto’s uploaden!
Wat ik nog mis zijn kaarten van de duikstekken. De NOB heeft deze wel, maar ze zitten nog niet in deze app verwerkt. Ook zou het handig zijn als getijdeninformatie snel naar voren komt (indien van toepassing), dat is zeker iets voor een volgende update.

De Duikersgids (link naar de app-store, iPhone)
Dit is de digitale versie van het boekje die je bij veel duikwinkels kunt krijgen. De app vernieuwt elk jaar in januari met duikplaatsen in Nederland, België en Duitsland. Deze app biedt wel actuele duikkaarten, gedetailleerde beschrijvingen, tips om snel vissen te spotten, adviezen om de meeste kans te maken op goed zicht, GPS-coöordinaten, noodinformatie, routebeschrijving, parkeerinformatie, faciliteiten, diepte, stroming, flora en fauna en dichtstbijzijnde vulstation. Behoorlijk uitgebreid dus.
Ook heeft deze app een getijdenplanner, perfect voor het duiken in de Oosterschelde.

Eigenlijk heb je met beide apps samen alle informatie die je nodig hebt voor je duiken tijdens het Pinksterweekend.

Geen opmerkingen: